Лялька-мотанка - історичні витоки оберега
- Відгуки :0
- Переглядів: 9949

На інформаційних ресурсах фахівців - майстрів-лялькарів, наприклад, можна знайти визначення ляльки як зменшеної моделі людини чи тварини, деколи вигаданої, причому що характерно - лялька в різні часи своєї історії мала різні призначення. З 20-го століття ляльки стали не тільки предметом гри, але й елементом колекціонування. Хоча ігрова функція зберіглася за ними і сьогодні.

Ймовірно, всім нам відомі моторошнуваті ляльки вуду, інші не менш страшні істоти і предмети, які застосовуються в магії. Вони уособлюють собою людину в різноманітних магічних ритуалах і чаклунстві, будучи методами симпатичної магії - магії, яка припускає, що всі дії, здійсненні з лялькою, після магічного супроводу будуть відбуватися і з самою людиною, яка є об'єктом чаклунства. Це притаманне різним культурам, наприклад, європейській, африканській, індіанській.

Особливо цікава історія ляльок з сакральним змістом - вона йде корінням в далеку давнину, оточена язичницькими ідолами, ховається за символами, переплітається з релігією, пов'язана зі скульптурою, зображена в різних матеріалах - дереві, глині, камені. Її прообразами були Боги й Богині, духи, добрі та злі. Такі ляльки брали участь у ритуалах і обрядах, заміщали собою людину в різних релігійних дійствах, працювали оберегами для наших праотців. Цілком імовірно, що тоді ж виникли й ігрові ляльки, які заспокоювали дитину, давали наснаги її фантазії і виробляли необхідні соціальні навички. Історія ляльки дуже щільно пов'язана з історією людини в цілому, а значить, налічує не меншу кількість років, а можливо, й всі 40-50 тисяч років, якщо вірити історикам.
Першою лялькою, факт існування якої вперше зафіксували вчені, вважається лялька з мамонтової кістки, яку знайшли в Чехії під час розкопок, і їй близько 30-35 тисяч років. У неї були рухливі кінцівки, цілком вцілілі. Ляльки були ще в найдавніших цивілізаціях - Римі, Єгипті, Греції - про це говорять археологічні розкопки. Матеріал, з якого вони були створені - це глина, камінь, дерево, слонова кістка. Ляльки, виконані з дерева, були знайдені в Єгипетських гробницях ще в 2000 році до н.е. Ляльки Єгипту, з рухливими ручками - ніжками і навіть з набором одягу, були знайдені в 200 р до н.е. У першому столітті н.е. в Греції виготовлялися ляльки з глини. У третьому столітті до н.е. ганчіркові ляльки були в Римі. Поруч з маленькими єгиптянами в могилах знаходили при розкопках ляльок, причому одягнених у модні тогочасні вбрання.

Що стосується слов'янської ляльки мотанки, то її історія йде ще від культури Трипілля. Ці поселення людей на території, яка зараз називається Україною, були ще до формування Київської Русі, і саме звідси надалі прабатьки слов'ян почали своє розселення на північ, північний схід, тобто території, що нині є частиною сучасної Росії. Це розселення вглиб Великого Лісу проходило по річкових артеріях, так племена рятувалися тікаючи від набігів кочівників, залишаючи свої багаті чорноземом землі Великого Степу.
Трипільські поселення зародилися в 5400 до н.е. Сама цивілізація жила близько двох тисяч років, до 3200 року до н.е. Сліди цієї цивілізації вперше були виявлені в 1897 році під Києвом, біля селища «Трипілля», звідки і пішла назва. Археолог, який виявив це життя - Вікентій Хвойка.
Подібність Трипільської культури та культури островів, що знаходяться в Егейському морі, вказує на те, що територія Трипілля була заселена племенами, які прийшли із Середземномор'я, і так було створено єдиний простір етносів між берегами Криту і Дніпра.
Саме трипільці почали одними з перших замість збирання рослин вирощувати сільськогосподарські культури, замість полювання стали розводити домашніх тварин. Цьому сприяли природні умови, вигідні для початку землеробства і скотарства.
Хотілося б навести витяги з праць Олександра Стражного «Архетипи стародавніх племен Придніпров'я. Трипільська цивілізація ». Так, він говорить, що цивілізація Трипілля вперше серед землеробських товариств того часу вирішила питання забезпечення харчування. Причому настільки серйозно, що продуктами користувалися не тільки самі, але й експортували в інші цивілізації, що існували в ті дні - Єгипет, Месопотамію, Кавказ, Малу Азію, Крит, Балкани.

Бронза почала застосовуватися і оброблятися у світі наприкінці 3 тисячоліття до н.е. А трипільські бронзові предмети зафіксовані в 5 тисячолітті, причому високої якості - без газової пористості або усадочних дефектів чи тріщин. І цих предметів було дуже багато в ужитку, таким чином мідні знаряддя не були розкішшю або унікальними виробами.
Судячи з усіх розкопок, знахідок можна бути впевненими - трипільське суспільство жило мирним, благополучним життям, майже райським. І неважко жити в раю, якщо немає ворогів. І немає ніяких слідів і ознак серйозних військових баталій чи зіткнень - тільки ознаки невеликих конфліктів, наприклад, в одному місці знайдено кілька десятків наконечників стріл. І це все! Не чинили тиск племена диких степів на поселення Трипілля, що не дивно - адже їх ще не було тоді. Був приручений кінь, але збруя говорить нам, що він не використовувався у військових цілях.

Особливе місце займала фігура жінки в культурі Трипілля. До неї підходили з повагою, про що говорять численні жіночі зображення, статуї, фігурки. У кожному поселенні археологи знаходили фігури Богів з глини. Статую Богині-Матері було символом родючості та материнства, і часто зображувалося як богиня Макош, відома у слов'ян, яка тримає підняті вгору руки.

Цілком можливо, що і ляльки мотанки зародилися вже тоді, в епоху розвинутої цивілізації Трипілля, будучи елементом жіночої магії, який чимось нагадує медитацію - заспокійливим і таким, що налаштовує на хвилю високої сили. Лялька-мотанка передавалася від предків нащадкам, уособлюючи Знання, що йде від покоління до покоління, Знання. в якому сплелися традиції, цінності, вірування і погляди.
Створення ляльки починається з її змотування, і відбувається це по спіралі, що дуже схоже на спиралевидне закручування енергетичних вихорів. Це також вказує на зростання, розвиток, викликає асоціації з виникненням, зародженням чогось нового, примноженням його. Весь Всесвіт рухається по спіралі, і це самий природній напрямок. Спіраль нагадує нам про створення усього світу, ріднить слова «вихор», «сповивач», «повитуха» та інші подібні однокореневі російські та українські слова. Сакрально і те, що лялька безлика - це показує її перебування поза межами часу і простору, робить її схожою на Велику Богиню, наділяє її функцією провідника сили. Безликість ляльки підтримує процес енергообміну з господарем, так вона завжди може служити оберегом. Якщо ж обличчя-образ буде створено більш чітко, навіть нав'язано сприйняттю, це може не бути віддзеркаленням внутрішнього світу людини, якій вона створена в обереги, і тоді завдання ляльки буде порушено і виконати захист людини буде неможливо, та адже для цього вона і створювалася. Трипільська спіраль, яка виникає в момент вкручування-формування голови ляльки, проводить ідею про призначення ляльки, про ту мети і задачі, які викликали її створення. Творець ляльки намотує ті мислеобрази, які виникають в його голові і спрямовані на людину, що буде захищена, в голову ляльки, одухотворяючи її цією чистою енергією свого наміру. Коли голову-скрутку накривають клаптиком тканини, лялька оживає і приймається за виконання свого захисного завдання.

Знання і правила створення ляльок ретельно охоронялись, навіть ім'я лялькарки, що створювала мотанку, ховалося від чужих вух, адже вона була берегинею обрядів і культурних традицій роду, вона одна володіла цією жіночої магією досконально. Так оберігалася те, що приходило до предків від їхніх предків, як важлива і цінна спадщина.
Причини зникнення Трипільської цивілізації не вивчені і існують тільки в здогадах і версіях. Можливо, її існування було обумовлено природними чинниками, і зникнення безпосередньо пов'язане з однією з катастроф або природних катаклізмів. Територія Євразії, наприклад, залежала від фаз похолодання і потепління, і це було дійсно досить життєвим нагальним питанням. Дослідники клімату говорять про ці періоди як про кліматичні міні-апокаліпсис.

Є історики, які вважають, що тоді ж виникли і предки слов'ян, об'єднання народів спорідненого походження, із загальними землями і близькими мовами.
Як пише Олександр Стражний, Трипілля, як всі інші високорозвинені цивілізації, перестало існувати в момент, коли так повеліла Історія. Але всі вироби цілих поколінь бронзового століття - "катакомбників", "ямників", "зрубників" тощо - несуть на собі символи Трипілля. Вони так само чітко видні на кераміці залізного віку, так званий скіфо-грецький період, їх несуть вази сірого кольору Черняхівської культури. Сільськогосподарські технології, орнамент, обряди врожаю тощо продовжилися і в Київській Русі.

Історики і сьогодні не впевнені і не одноголосні в питанні історії походження східних слов'ян. Питання це до кінця не вивчене і має різні версії, зокрема і про території його формування, і час цього процесу. Найпоширеніша і переконлива версія стверджує, що перший етап розвитку слов'янства, інакше праслов'янський, проходить у другій половині 2 - 1 тисячоліття до н.е. Даний період історики вважають початком формування археологічних культур, що пізніше стали характерними для слов'янських народів.
Життя і побут слов'ян завжди були дуже тісно переплетені з природою та її містичними силами, а також родовими відносинами, так виникли культ шанування сил природи, а також культ предків. Об'єктами поклоніння стали Сили Природи: Сонце, Земля, Місяць, Небо. Віруванням слов'ян стало язичництво, найбільш шанованими богами в пантеоні були Боги Неба і Землі, Бог Вогню, Бог грому і блискавок, Бог Сонця , Богиня Воли та інші сили. Крім вищих божеств, були і більш дрібні духи, як добрі, так і злі - лісовики, домові, русалки, банники, духи хвороб і багато інших, пов'язані з процесами і побутом предків. У цей час побутував вже календар на дванадцять місяців, на чотири пори року. День весняного рівнодення служив початком календарного року, коли день ставав довшим ночі і домінував над нею.

Так, пише автор, приблизно в другому столітті християнської віри починають згадуватися племена, які можна назвати слов'янськими, як кажуть письмові джерела. І вже в середині першого тисячоліття слов'яни почали ділитися на групи - західна, середня, східна, і кожна в свою чергу сприймала культурний вплив найближчих географічних сусідів, таким чином набуваючи нових етнічних відтінків і позбавляючись деяких раніше наявних.
Східно-слов'янські племена були об'єднані в цельноєдину державу - Київську Русь, однак перед цим на цій території, на думку більшості істориків, жили праотці українців - древляни, поляни, сіверяни, тиверці, волиняни, вони ж дуліби, білі хорвати; праотці росіян - кривичі, словени, в'ятичі, радимичі; і праотці білорусів - полочани, дреговичі. Слов'яни розселялися і обживали нові землі, і цей процес остаточно завершився, на думку істориків, на початку 8 століття. Сформувалися територіально закріплені союзи племен, великих і малих, зі своїми особливостями культури і побуту. Коли місце проживання було закріплено за кожною групою слов'ян, племена стали втрачати свої колишні назви і замінили їх на нові, у зв'язку з цим і поділ племен, який згадувався вище, по предкам є умовним. Саме формування нової держави з Києвом у центрі проходило в кілька етапів протягом 8-9 століть .
Характерно, що сакральна лялька мотанка має одне значення у всіх слов'ян . Так само схожі і технології створення ляльки, з урахуванням, звичайно ж, регіонів, з їхніми традиціями, правилами і особливостями, які виникли під впливом відмінностей культурних, кліматичних особливостей, процесів і подій геополітичних та історичних на всій території проживання стародавніх слов'ян.

Українським мотанкам притаманні більш чітко виражені голови, часом за рахунок відсутності ручок і ніжок. Навіть на території нинішнього Північного Кавказу археологами були знайдені мотанки. І цим лялькам властиво хрестоподібне обличчя, як і українським, однак сама форма хреста на дніпровщині, наприклад, - це солярний хрест, а кавказькі ляльки несуть на обличчі знак, більше схожий на трипільські символи, зокрема родючості, жіночого начала. Хрест на обличчі характерний і для ляльок деяких російських регіонів, Курської і Білгородської областей, наприклад, Чувашії, Хакасії. Дослідники припускають, що таке хрестоподібне обличчя прийшло з Азії, тому що і там, в районах Киргизстану, Узбекистану, Таджикистану ці символи прикрашають обличчя ляльок. Історики висувають припущення, що це можна пояснити впливом культури скіфів на економіку, культуру і суспільний уклад вказаних земель в 6-4 століттях до н.е. А Скіфія несе в собі досягнення та особливості цивілізацій Греції, Сходу, Риму.

Дослідники вбачають зв'язок хрестоподібної вишивки на лялькових обличчях з астральними знаками, символами, з божеством Сонця. Символ косого хреста - це знак заклинання, знак родючості, традиційно він перетягує ляльці груди, південноруські тканинні лялечки несуть його на обличчі, де він вписаний в символічний сонячне коло. У таких ляльок не було волосся, і це показово - голова, велика, більша за реальні пропорції, з відсутністю волосся, у формі кулі сама уособлювала сонце. Іноді навіть головне вбрання такій ляльці не робили, щоб підкреслити символ, як, наприклад, зольна лялька Воронежа. Ця ідеальна форма, форма кола, була символом стабільності, захищеності, повторюваності життя, що було властиво солярному хреста.
Популярність ляльок-мотанок була дуже висока, зокрема в селах і округах, по всій території України, Росії та Білорусії практично до середини минулого століття.
Існують традиції створення ляльки і понині, хай навіть не завжди пам'ятається значення тієї чи іншої особливості, але майстрині дбайливо несуть їх у своїй творчості і передають своїм учням. Так, багато чого з культурної спадщини наших предків вже, на жаль, безповоротно втрачено, але багато чого і відроджується.
Комментариев нет:
Отправить комментарий